גלריית עבודות
יצירות נבחרות
דינמיקה
משחקי אור
קרעים בחלום
מעשה בראשית
לברוא עולם קסום מתוך הליבה
מעמקים
ברוח הסטודיו של מרדכי ארדון
תחריטים, פריס 2006
מיניאטורות
קטנות שהן גדולות, מיניאטורות 1999 -2009
מסתרי הסתיו
תמונות מתערוכות קבוצתיות
דיאלוגים, 2014 - 2021
רטרוספקטיבה של סדרות, 2000 - 2022

עבודות לפי טכניקה:
מים
שמן
רישום
תחריטים והדפסים
טכניקה מעורבת
מבנים גאומטריים
לברוא עולם קסום מתוך הליבה
אודות התערוכה/היצירות לחצו כאן > 

לברוא עולם קסום מתוך הליבה

התערוכה הוצגה:

בינואר 2004 בתל-אביב, במשכן לאמנויות הבמה, בית האופרה
בנובמבר 2005 בירושלים, במרכז בק למדע בהר חוצבים

תערוכה בצבעי שמן על בד. בציורים אלו אין שאיפה "לצלם" את המציאות הגשמית אלא לברוא אותה מחדש. בריאה ראשונית ללא מחיצות וללא השוואות לעולם הממשי. תקופת החופש והפריצה לצדדים מתחלפת ברצון להעמיק פנימה ולהתחיל את הציור מהפנים החוצה – לברוא את העולם מתוך גרעין נתון. הגרעין הפך אתה למוקד ולעתים גם לסוף היצירה. נושאי היצירות הפעם – סיפורי התנ"ך וסיפורי פיות ואגדות.

קטע מתוך מה שנכתב על התערוכה על ידי חנה ברק אנגל בקטלוג התערוכה:

..."לברוא עולם קסום מתוך הליבה" – הסדרה הנוכחית של עבודותיה, אכן צוללת אל לבתם של הדברים במטרה להגיע לגרעין הראשוני של היש, לשאוב משם את מרכיבי הקסם האישיים שלה, לברוא את המשך עולמה הפנימי ולבטא אותו כלפי חוץ בשפתה הייחודית."... צבעוניות עשירה אך מעודנת מאפיינת את יצירתה; הצבעים הולכים ונמוגים, חוזרים ומתעצמים למוקד של הליבה במקצב פנימי עשיר, אסתטיקה ברמה גבוהה ללא צרימות וזיופים. אמירתה ממוקדת וטהורה. אכן עולם קסום עולה וצף מתוך עבודותיה, עולם הלוקח אותנו למסע מדטיבי רך ומענג, אל מחוזות של יופי, אנרגיה ואור".

על התערוכה בהרחבה

ליבה[ש"ע] לב, מרכז, עיקר, פנים, תוך (מרכז), ההפך משוליים
(ראו תזאורוס של השפה העברית: "מילה במילה" מאת איתן אבניאון)

בחרתי להשתמש בתזאורוס ולא במילון משום שהוא נותן למילה ממדים ועומקים נוספים דווקא על ידי השוואתה למילים נרדפות.בציורים אלו אין שאיפה "לצלם" את המציאות הגשמית, אלא לברוא אותה מחדש. בריאה ראשונית ללא מחיצות וללא השוואות לעולם הממשי. תקופת החופש והפריצה לצדדים התחלפה אצלי ברצון להעמיק פנימה ולהתחיל את הציור וההתרחשות בו מהפנים החוצה – לברוא את העולם מתוך גרעין נתון. הגרעין הפך עתה למוקד ולפעמים גם לסוף היצירה.בחרתי הפעם כנושאי היצירות את הבריאה על כל משמעויותיה. אולם אין זו רק בריאת העולם והפירוש האישי שלי לבריאה זו, אלא גם בריאת אגדות חדשות וסיפורי פיות חדשים בדומה לאגדות המוכרות לנו מסיפורי העם למיניהם, שהתחילו מגרעין קטן והתעצמו מדור לדור עד שהפכו לנכסי צאן ברזל של תרבותנו.

ליאת פולוצקי [מתוך קטלוג התערוכה]

 --------------------------

ליאת פולוצקי צומחת מתוך שורשים ישראליים – יהודיים; כבר בילדותה הוקרא לה מתוך ספר הזוהר ויש בה ידע רב ואהבה עמוקה לתנ"ך. מאפיינת אותה אהבת היופי כערך בפני עצמו. רעיונותיה הגיעו להפשטה ומבטאים את הנושאים המעסיקים אותה. האור שימש אותה כנושא קודם בו עסקה, אותו אור נעלם-נגלה, המאיר מעל ומתוך ציוריה.

רוחב השכלתה והשתלמויותיה תרמו רבות לעבודותיה, השפיעו על הנושאים המעסיקים אותה, ועל גישתה לאמנות ולחייה בכלל. עם הזמן ליטשה ועידנה את שפתה האמנותית, וכיום ציוריה מכילים את כל היופי האור והאנרגיות אשר מבקשת האמנית לבטא. אין היסוס והתלבטויות ביצירותיה, העבודות מתבצעות בביטחון מלא ובמקצועיות מרשימה.

"לברוא עולם קסום מתוך הליבה" – הסדרה הנוכחית של עבודותיה, אכן צוללת אל ליבתם של הדברים במטרה להגיע לגרעין הראשוני של היש, לשאוב משם את מרכיבי הקסם האישיים שלה, לברוא את המשך עולמה הפנימי ולבטא אותו כלפי חוץ בשפתה הייחודית.
פולוצקי משתמשת בפורמטים צנועים עד בינוניים בגודלם ולעתים משלבת אותם לטריפטיך כדי לאפשר לעצמה מרחב פיזי מספק לביטוי רעיונותיה.

צבעוניות עשירה אך מעודנת מאפיינת את יצירתה; הצבעים הולכים ונמוגים, חוזרים ומתעצמים למוקד של הליבה במקצב פנימי עשיר, אסתטיקה ברמה גבוהה ללא צרימות וזיופים. אמירתה ממוקדת וטהורה. אכן, עולם קסום עולה וצף מתוך עבודותיה, עולם הלוקח אותנו למסע מדטיבי רך ומענג, אל מחוזות של יופי, אנרגיה ואור.

כוח רב מרוכז אל תוך עבודותיה ויוצא ומתפשט מנקודת המיקוד ומשם הוא מציף את שאר העבודה ואת הצופה בו זמנית.השימוש של האמנית בצבעים מושפע מהציור היפני, והשקיפות, בעיקר של צבעי המים, מאזכרת את הדרך בה השתמש טרנר באור ובהשלכותיו – גם טרנר הושפע מאמנות המזרח הרחוק. הסדרה הנוכחית מתכתבת עם ההפשטות הנפלאות של ג‘ורג‘יה אוקיף, באותה צבעוניות עשירה. העבודות יוצרות רושם אורגאני-מופשט, אבל אצל פולוצקי, הוא מתומצת יותר, מרוכז יותר.

עבודותיה המופשטות של פולוצקי חוקרות באופן שכלתני בשאלת הליבה – המוקד המעסיק אותה – שאלת ראשית ההתהוות, ותוך כדי כך חוזרת האמנית ומשחזרת את מעשה הבריאה, בבריאה משלה.עבודתה: "מרכז האור והחושך" מלאת הוד והדר. באדומים לוהטים נפרשת לפנינו ליבה מאכלת קדמונית, משולבת בקלילות לתוך שוליים מתהווים בעוצמה, ויחדיו הם ממלאים באש את מרחב הראיה.עבודתה: "ורחמיו על כל מעשיו" שואבת מתוך התנ"ך והקבלה שעליהם גדלה והממשיכים למלא הוויתה, ובתוך הליבה אנו פוגשים שילוב של צהוב – כאור אלוהי עם ירוק – צבע החיים, בתוך כחולים משתנים של מים ושמים כאחד – המהווים את מהות הקיום.הטריפטריך "בריאת הימים" (ראו ב"עבודות נבחרות"), אשר נוצר מתוך אותם שורשים קדמוניים מלא תנופה מרהיבה של כחולים וירוקים המתערבלים באנרגיה יצירתית..

הצבעים השונים בעבודות מנווטים אותנו אל מחוזות שונים, מצבי תודעה משתנים, ולפעמים אל הבנות של המציאות או מציאות אפשרית אשר חוותה האמנית ודרכה אולי נוכל לחוות גם אנו. לכל תמונה הקרנה אנרגטית שונה, הן יכולות להוות מכלול שלם, עיסוקן המשותף במסע אל תוך גרעין ראשוני, אל תוך התרחשות קמאית, משותפת לכולן, אך לכל אחת מהן ביטוי מלא משלה, והזמנה למסע למקום אחר.

 חנה ברק אנגל [מתוך קטלוג התערוכה]

כריכת הקטלוג

 



 



בחזרה לתערוכה